Liberty Primary Steel Signs Contracten voor >A$600m, Signalling Major Steps in Transforming GFG's Whyalla Operations

Mediarelease 10 december 2018

Liberty Primary Steel - onderdeel van Sanjeev Gupta's GFG-alliantie - kondigde vandaag belangrijke stappen aan in de richting van de transformatie van de iconische Whyalla-operaties van de alliantie, waarbij contracten ter waarde van meer dan A$600m werden ondertekend, wat een aanzienlijk deel van de totale transformatiekosten vertegenwoordigt.

In een belangrijke stap voorwaarts zijn vandaag twee contracten getekend voor het ontwerp van apparatuur en de bouw met contractpartners:

• Danieli, voor een nieuwe, wereldwijd toonaangevende, ultramoderne rail- en constructiefabriek voor zware profielen
  • CISDI Engineering Co, voor een Pulverised Coal Injection (PCI) Plant

De heer Gupta zei dat deze componenten een sleutelrol zouden spelen in het veiligstellen van de toekomst van Whyalla op lange termijn.

,,Deze transformatie zal enorm de operationele, financiÃ"le en milieuprestaties van de verrichtingen verbeteren, die de weg voor Whyalla om een verleidelijke, globale hub voor de innovatieve industrie effenen te worden," M. Gupta zei.

"De aankondiging van vandaag betekent een belangrijke mijlpaal in het Whyalla transformatieprogramma dat onze activiteiten zal vestigen als een levensvatbare en duurzame faciliteit, met een productie van 1,8 miljoen ton hoogwaardig, hoogwaardig staal per jaar.

"Dit is nu een bevestiging van de inzet van GFG voor de ontwikkeling van Whyalla en het begin van een betere en meer welvarende reis die deze stad echt verdient."

De heer Gupta zei dat deze specifieke onderdelen - die nu worden ontworpen, gebouwd en in gebruik genomen in de komende drie jaar - de productie zullen verhogen, de kosten zullen verlagen en een nieuw productassortiment zullen introduceren, waardoor nieuwe markten en klanten zullen ontstaan.

Hij zei dat deze investeringen zouden worden gefinancierd door een combinatie van financieringsbronnen - met inbegrip van de eigen middelen van GFG en de financiering van de verkopers - en waarschijnlijk steun van de Zuid-Australische en federale regeringen zullen vereisen.

"Het is fantastisch dat zowel de federale als de staatsregeringen en de oppositie hier vandaag bij ons zijn om deze gedenkwaardige gebeurtenis te vieren - dit grote industriële streven heeft universele en tweeledige steun," zei de heer Gupta.

"Uiteraard moeten alle belanghebbenden erop vertrouwen dat de transformatie de duurzame toekomst van de activiteiten op lange termijn zal schragen. Dit is het eigenlijke doel van het programma, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het op brede steun zal kunnen rekenen.

De heer Gupta zei dat GFG Alliance al bijna A$40 miljoen had geïnvesteerd in haalbaarheidsstudies, en dat er veel vooruitgang is geboekt op andere gebieden van de transformatie, waaronder nieuw staalfabricagemateriaal en stroomopwekking ter plaatse.

De burgemeester van Whyalla, Clare McLaughlin, zei dat dit weer een fantastische aankondiging was voor de gemeenschap.

"Het belangrijkste voor Whyalla is dat dit project duizenden extra banen in de bouw zal creëren en honderden lopende, waarbij GFG zich ertoe verbindt om prioriteit te geven aan lokale vaardigheden", zei mevrouw McLaughlin.

"We zullen ook vaardigheden van wereldklasse van over de hele wereld naar Whyalla zien komen, dus het zal fantastische blootstelling zijn voor onze grote stad."

"We blijven met GFG werken aan een aantal gemeenschapsontwikkelingen om ervoor te zorgen dat de stad kan groeien en transformeren in harmonie met hun activiteiten.

Onze nieuwste releases

Bekijk alle persberichten